5 tips: zo eet je peuter gezond

5 tips: zo eet je peuter gezond

Met een moeilijke eter in huis, word je soms verplicht om creatief te denken. Je wilt natuurlijk dat je peuter alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Mama en Zo heeft 5 slimme tips waarmee je je kind gezonder laat eten - zonder dat hij het doorheeft!

Tip 1) Verstop de groenten

Hocus pocus pilatus pas… Groenten kun je heel goed verstoppen in ander eten. Verwerk groenten, zoals paprika, courgette of champignons in een pastasaus door ze heel fijn te hakken of te pureren. Of meng aardappelpuree met erwtjes of gekookte worteltjes. Je peuter zal dit ongetwijfeld zneller eten dan wanneer er een stronkje broccoli op zijn bord ligt. Lees hier tips & trucs om een moeilijke eter aan te pakken »

Tip 2) Soep = lekker!

Pureer groentjes tot een lekkere en gezonde soep. Deze tip werkt misschien niet voor alle peuters, maar is zeker het proberen waard! Alle soorten groenten gaan er op deze manier een stuk gemakkelijker in. Wat dacht je van zoete aardappel-wortelsoep of wortel-courgettesoep? Bovendien is dit een handige manier om je peuter aan nieuwe smaakjes te laten wennen.

Tip 3) Fruit en groenten als broodbeleg

Plakjes banaan of aardbei op de boterham vallen meestal wel in de smaak bij peuters. Maar wist je dat avocado en tomaat ook goed kunnen dienen als broodbeleg? Bovendien zitten ze vol vitamines! Ook lekker, maar iets tijdrovender: zelfgemaakte sandwichspread of een smoothie. Bepaal zelf welke groentjes of fruit je toevoegt, zonder dat hij het zelf doorheeft, en je kindje krijgt zo toch de juiste voedingsstoffen binnen.

Tip 4) Verzacht de smaak met appelmoes

Mix appelmoes met groentes, kinderen hebben immers vaker een voorkeur voor zoet en een afkeer voor bitter. Door de zoete smaak van appelmoes, lust je peuter de groente waarschijnlijk wel! Slecht? Nee hoor, volgens deskundigen gaan kinderen hierdoor groentes juist meer waarderen. Ook wanneer je later de zoete smaak van appelmoes weglaat.

Tip 5) Snack eens met groenten of fruit

Weigert je kindje tijdens het avondeten zijn groenten op te eten? Groenten of fruit als snack werkt vast beter! Geef overdag een stukje komkommer, cherrytomaatjes, worteltjes of reepjes paprika. Op deze manier ligt er wat minder druk op het eten van groenten en krijgt je peuter toch alles binnen wat hij nodig heeft. Het helpt ook om samen gezond te snacken, zo ziet je kind dat het heus niet vies is – mama eet het tenslotte ook! Bekijk hier nog meer tips om je peuter beter te laten eten »

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×