7 tips voor de eetopvoeding

7 tips voor de eetopvoeding

De eerste jaren zijn cruciaal voor de ontwikkeling van eetgewoonten bij kinderen. De basis voor het latere eetgedrag van je kind kun jij dus nu al helpen vormen. Maar welke invloed heb je als ouder of verzorger? De deskundigen van het Voedingscentrum hebben 7 praktische tips voor de eetopvoeding.

Tip 1) Jij bepaalt wat en wanneer je kind eet, je kind bepaalt hoeveel hij of zij eet

Je kind voelt zelf heel goed aan wanneer hij of zij genoeg heeft gehad. Als jij je kind eten opdringt, eet hij of zij misschien te veel. Straf je kindje dan ook niet als hij of zij, zijn of haar eten niet opeet, bijvoorbeeld door geen dessert te geven. Een goede eter is een kind dat gezellig is aan tafel, van alles wat eet en nieuwe smaken probeert. Of het bord helemaal leeg is, is niet belangrijk. Volgende keer beter!

Tip 2) Stel duidelijke grenzen

Voor het stimuleren van gezond eetgedrag bij je kind, is het eigenlijk het beste om kaders te stellen en binnen die kaders je kindje vrijheid te geven. Anders kan het verbieden van eten er voor zorgen dat je kind er juist van wil eten. Maar kinderen helemaal vrij laten kiezen wat zij willen, kan er weer voor zorgen dat ze sneller ongezonde keuzes maken. 

Tip 3) Zorg voor vaste eet- en drinkmomenten

Vaste eetmomenten leren je kind om niet de hele dag door te eten en te drinken. Houd bijvoorbeeld aan: ontbijt – tussendoormoment – lunch – tussendoormoment – warme maaltijd op vaste tijden. Plan de tussendoormomenten niet vlak voor een maaltijd. En geef niet meer dan 4 keer wat tussendoor. Dat is slecht voor de tanden en kan de trek in de hoofdmaaltijden verstoren.

Meer handige voedingstips? Kijk voor meer handige tips en trucs op www.voedingscentrum.nl

Tip 4) Eet aan tafel

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk de hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) samen eet met iedereen die er op dat moment is. Aan tafel eten is goed voor de algemene ontwikkeling en de gezondheid van je kind. Probeer de nadruk niet te veel te leggen op het ‘moeten eten’. Maak er een ontspannen en gezellig moment van. Praat bijvoorbeeld na over de dag.

Tip 5) Tv uit!

Televisie leidt erg af, dat geldt voor volwassenen, maar nog meer voor kinderen. Eet zelf met aandacht en geef je kind aandacht tijdens het eten. Overigens een boekje lezen, de krant lezen, een spelletje doen, je mobiele telefoon, laptop… ze zijn niet uitgenodigd voor het eten.

Tip 6) Geef het goede voorbeeld

Je kindje kijkt naar wat jij eet en wanneer jij eet. En wil dat na-apen, zeker op deze jonge leeftijd. Neem je bijvoorbeeld regelmatig fruit en tomaatjes tussendoor, dan wil je kind dat ook. Trek jij een vies gezicht bij bietjes? Grote kans dat hij ook geen bietjes meer wil. Geef dus het goede voorbeeld en je kind pikt dat gedrag ook vanzelf op.

Tip 7) Gebruik eten niet als troost of beloning

Als je aanleert dat eten troost biedt, dan zal je kindje later zichzelf ook troosten met eten. En dat kan weer leiden tot overgewicht. Speel, dans of knuffel liever even met je kind. Beloon je kind ook niet met een dessert als hij of zij, zijn of haar groente opeet. Je kindje kan dan gaan denken dat groenten eigenlijk niet lekker zijn. Je mag natuurlijk je kind wel complimenteren als hij of zij, zijn of haar groenten op eet.

Voedingscentrum: eerlijk over eten Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met het Voedingscentrum. Kijk voor meer handige voedingstips op www.voedingscentrum.nl of ga direct naar de handige 'Mijn kind en ik'pagina's boordevol tips voor gezond leven en dagmenu's ter inspiratie.

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×