10x gezond & lekker snacken

10x gezond & lekker snacken

Je zit in de zetel, tijd voor ontspanning… en een lekkere snack. Maar waar kun je van snoepen zonder het gevoel te hebben dat je spontaan twee kilo aankomt? Wij hebben tien verantwoorde snacks voor je bedacht!

1) Chocolade (2 blokjes = 120 kcal)
Melkchocolade, truffelchocolade, chocoladepralines… enorm lekker  maar niet gezond! Gelukkig bestaat er ook chocolade die beter is. Pure chocolade is namelijk veel beter voor je, vooral als je kiest voor een soort met een cacaogehalte van 77% of meer. Hoera!

2) Popcorn (2 handjes = 78 kcal)
Tijd voor een filmavondje? Kies dan voor een bak popcorn in plaats van chips of M&M’s, dat scheelt ontzettend veel calorieën. Pas wel op, want zoete popcorn is slechter voor je dan zoute popcorn. De antioxidanten in popcorn beschermen het hart en verminderen de kans op kanker. Dus neem nog maar een handje!

3) Waterijs (45 tot 100 kcal per ijsje)
Een raketje of split maken een lekker tussendoortje. Houd jij niet zo van de bekende waterijsjes? Maak dan zelf ijs, het is supermakkelijk: het enige wat je nodig hebt is een lekker stuk fruit, water en een vriezer! Makkelijk, snel en gezond want het bevat amper calorieën.

4) Frituurhapjes (45 tot 120 kcal)
Ben jij iemand die wel houdt van een vette hap? Kies dan voor een Vietnamese loempia of een bitterbal! Een Vietnamese loempia bevat 120 calorieën en een bitterbal 45! In verhouding met andere gefrituurde snacks is het dus een verantwoorde keuze.

5) Pindakaas (101 kcal per portie)
Smeer jij je boterham ook zo graag in met een laag pindakaas? Dat is helemaal niet zo’n slechte gewoonte! Pindakaas werkt cholesterolverlagend en het is goed voor je hart. Pinda’s zijn wel vettig maar daardoor vult het ook beter en eet je er vaak minder van.

Tip! Ben je zwanger en heb je ook vaak zin in lekkere snacks? Lees dan ons artikel 'Snacken tijdens de zwangerschap' »

6) Smoothies (110 tot 140 kcal per glas)
Fruit vinden veel mensen saai: aardbeien, bananen, peren… Tijd om fruit weer sexy te maken. Voeg yoghurt en eventueel een beetje honing toe aan je fruit, stop het in de blender en klaar! Een heerlijke zoete en gezonde snack, waarmee je kunt variëren.

7) Pannenkoeken (100 tot 300 kcal)
Pannenkoeken zijn makkelijk te maken en je kunt ze zo (on)gezond maken als je zelf wilt! Een normale pannenkoek bevat tussen de 100 en 300 calorieën (afhankelijk van de dikte, grootte etc.) en je kan ze opfleuren met bijvoorbeeld fruit en kaneel.

8) Rijstwafels (25 tot 100 kcal)
Niet heel spannend maar wel lekker te beleggen; rijstwafels! Beleg ze met kaas, een dun laagje chocoladepasta of met vleeswaren! De rijstwafel zelf bevat maar 25 calorieën en met een beetje beleg zal het niet heel veel meer worden. Je kunt ook kiezen voor hartige rijstwafels met kruiden van bijvoorbeeld Snack a Jacks.

9) Koekjes (100 tot 142 kcal)
Koekjes zijn er in alle soorten en maten. De truc is om die koekjes uit te kiezen, die helemaal zo slecht niet voor je zijn. Kies bijvoorbeeld voor een stroopwafel (142 kcal), mergpijpje (137 kcal) of twee krakelingen (100 kcal).

10) Japanse mix (148 kcal per schaaltje)
Ben je gek op chips of andere zoute snacks? Eet dan in plaats van chips
een handje ongezouten noten of kies voor Japanse mix. Zo krijg je wel wat zout binnen maar blijft het beperkt (als je geen hele zak op eet, natuurlijk).

[punaise_roze] Let op! Ben jij snackverslaafd? Af en toe zin in iets lekkers hebben is normaal. Maar merk je dat je wel heel vaak trek hebt in een snack en kun je je moeilijk inhouden? Verandert dat ene koekje al snel in een rol koekjes? Probeer dan onze tips & stop nu écht met snaaien »

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×