Een voedzaam eetpatroon voor je kind

Een voedzaam eetpatroon voor je kind

Omdat je kindje volop in de groei is, is het van belang dat hij of zij de juiste voeding binnenkrijgt. Zorg ervoor dat je kind de dag start met een voedzaam ontbijt en een gezonde lunch meeneemt naar school. Natuurlijk is het ook belangrijk dat hij de dag afsluit met een voedzame avondmaaltijd. Maar hoe ziet zo’n voedzaam eetpatroon er eigenlijk uit?

Het ontbijt

De dag begint goed met rustig en voedzaam ontbijten. Tijdens het ontbijt krijgt je kind vitaminen en mineralen binnen, en de nodige energie voor op school. Goede producten voor een voedzaam ontbijt zijn volkorenbrood, ontbijtgranen als muesli of havermout en fruit. Deze zijn rijk aan vezels en brengen de spijsvertering goed op gang.

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen tot 10 jaar genoeg hebben aan 1 tot 2 sneetjes brood, of 40 gram ontbijtgranen. Voor oudere kinderen is 2 tot 3 sneetjes brood voldoende, of 60 gram ontbijtgranen. Meng de ontbijtgranen met 100 tot 200 milliliter melk of yoghurt. Let op, dit zijn slechts gemiddeldes en dus richtlijnen. Het kan zijn dat jouw kindje juist meer of minder nodig heeft.

De lunch

Wanneer je kind op school zit, heb je geen toezicht op wat hij eet. Maak daarom een gezonde lunch klaar om mee te nemen naar school. Ook de lunch is belangrijk vanwege de energie en voedingsstoffen. Geef volkorenbrood en een stukje fruit of wat rauwkost als snacktomaatjes, komkommer of wortels mee naar school.

Tussendoortjes

Geef je kind niet meer dan 4 tussendoortjes per dag en geef hem zo veel mogelijk gezonde tussendoortjes, zoals fruit en groente. Ook een handje noten, een volkorenbiscuitje, een rijstwafel of een soepstengel zijn goede tussendoortjes. Lees ook het artikel '5 tips voor snoepkontjes' »

Het avondeten

Een groot deel van de voedingsstoffen dat je kind binnenkrijgt op een dag, krijgt hij tijdens het avondeten. Een gezonde avondmaaltijd bevat aardappeltjes, rijst of pasta met groentjes en een stukje vlees, vis of vleesvervanger. Kies het liefst voor zilvervliesrijst, volkorenpasta en magere vleessoorten. Probeer ook 2 keer per week vis te eten, waarvan 1 keer vette vis. Geef je kind bij de maaltijd ongeveer 150 gram groente per dag. Appelmoes en stoofpeertjes zijn geen goede groentevervangers.  

Tip: Bekijk hier hoe je een gezonde levensstijl stimuleert »

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×