14x je bange kindje kalmeren

14x je bange kindje kalmeren

Als mama wil je je kindje beschermen tegen angstige momenten. Maar ieder kind heeft het weleens moeilijk en is bang of angstig. Daarom hieronder 14 geruststellende dingen die je tegen je kindje kunt zeggen om hem of haar te kalmeren. 

1. Je bent veilig
Het is fijn als iemand zegt dat je veilig bent, zeker als het iemand is waarvan je veel houdt en die je vertrouwt. Herhaal daarom een paar keer tegen je kind dat hij veilig is. Herhaling zorgt ervoor dat hij of haar zal kalmeren. 

2. Kun je het tekenen?
Je kind zijn of haar angsten laten tekenen en kleuren helpt ze hun gevoelens te uiten als ze er niet over kunnen praten. 

3. Laten we doen alsof we een reusachtige ballon opblazen.
Als je je kind vraagt rustig te ademen midden in een paniekaanval, wil dit vaak niet lukken. Probeer het daarom op een andere manier. Doe alsof je een ballon opblaast, maak er dan grappige en piepende geluiden bij. Drie keer diep ademen en uitblazen helpt daadwerkelijk je kind rustig te krijgen. 

4. Zeg mij na: ik kan dit!
“Ik kan dit”, tien keer op verschillende manieren herhalen helpt om de muur af te breken en je kind het vertrouwen te geven dat hij of zij nodig heeft. 

5. Wat denk je dat er kan gebeuren?
Als je kind spanning heeft voor een bepaald moment, laat hem of haar denken aan wat er kan gebeuren en hoe het zal aflopen. Angst veroorzaakt kortzichtige visie.

6. We plaatsen je zorgen op een plank, terwijl we een rondje door het park wandelen. Dan praten we er daarna over verder. 
Angsten tijdelijk opzij zetten en iets leuks doen, kan helpen om angsten en zorgen in een ander perspectief te zien. 

7. Laten we er samen naar kijken
Soms is het goed om angsten te ontdekken en je kind er vragen naar te laten stellen. Kennis is macht. En bovendien is het ‘samen doen’ voor je kind fijn. Zo weet hij of zij dat hij of zij er niet alleen voor staat.

8. Soms ben ik ook bang/nerveus. Dat is niet leuk, maar heel normaal.
Empathie helpt vrijwel altijd. Als je kind wat ouder is, kan het zelfs leiden tot een gesprek over hoe jij over je angsten heen bent gekomen.
 
9. Ik ben hoe dan ook trots op je!
Soms moet je kind gewoon horen dat wat er ook gebeurt, je trots op hem of haar bent! De ongerustheid die bij kinderen namelijk vaak speelt is prestatieangst tegenover hun ouders. 

10. Hoe kan ik helpen?
Laat je kind je uitleggen hoe hij of zij uit deze situatie denkt te komen en hoe jij daarbij kunt helpen.

11. Dit gevoel gaat voorbij
Als een kind nerveus, bang of ongerust is, zal hij of zij het gevoel hebben dat dat nooit meer weggaat. Herinner hem of haar er daarom aan dat dit gevoel vanzelf verdwijnt. 

12. Ik snap dat het moeilijk is
Geef toe dat het een lastige situatie is. Maak er geen grapje van. Hierdoor toon je respect voor je kind en voelt hij of zij zich begrepen. 

13. Je bent zo dapper!
Laat weten dat je vindt dat je kind goed met de situatie kan omgaan. 

14. Kun je je de vorige keer herinneren?
Door je kind te laten herinneren aan eerder behaald succes zal het hem of haar aanmoedigen en de huidige situatie onder controle te houden. 

Bron: Huffington Post

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×